12 Nisan 2007 Perşembe

Lastik Kullanima Iliskin 20 Altin Kural

>Lastikler, otomobilin ve yukun agirligini tasir ve motorun yarattigi dondurme momentini yola aktararak cekis kuvvetine donusturur. Peki onlari iyi kullaniyor musunuz?

1. Bozuk ve tasli yollarda yuksek hiz yapmayin. Ayrica ani ve sert frenden araci hizli kaldirip patinaj yapmaktan kacinin. Aksi halde lastiklerde duzensiz ve erken asinmalar meydana gelir.

2. Lastiginizi keskin kaldirim kenarlarina surtmekten kacinin. Lastigin govdesini olusturan kordlarin cok hafif hasar gormesi bile uzerinde yurundugunde lastikte tehlikeli olabilecek buyuk arizalara sebep olabilir.

3. Otomobilinizi kullanirken yoldaki cukurlara ve tumseklere dikkat edin kaldirima park etmekten kacinin.

4. Sicak havada ve agir yukle yuksek surat yapmayin. Havanin sicak olmasi agir yuk ve yuksek suratten oturu fazla isinan lastigin sogumasini zorlastirir.

5. Aracinizda uygun olmayan yuklemeden kacinin. Dengesiz yuk dagilimi bazi lastiklerin uzerine fazla yuk binmesine ve buna bagli olarak hizli asinmaya sebep olabilir.

6. Dis derinligi 1.6 mm den az olan lastikleri kullanmayin. Ozellikle islak zeminde lastigin suyu bosaltmasi ve yere tutunmasi gucleseceginden dis derinligi bu seviyenin altina dusmus lastiklerin degistirilmesi emniyet acisindan cok onemlidir.

7. Arac ve lastikle ilgili ayarsizliklari (balans bozuklugu rot ayarsizligi vs) giderin. Soz konusu mekanik ayarsizliklar surus konforu ve direksiyon hakimiyetinin azalmasinin yanisira lastiklerde duzensiz ve erken asinmaya neden olabilir.

8. Arac ureticisi tarafindan onaylanmis ebattaki lastik ve jantlari kullanin. Lastik ve Jant ebadinin birbirine uygun olmasina dikkat edin.

9. Uretildigi tarih uzerinden 5 yil gecen dis ve ic lastiklerin dikkatle kontrol edilip kullanilmasi gerekir. Eger uzerinde catlaklar olusmussa soz konusu lastik kullanilmamalidir.

10. Lastiklerinizi mumkunse her kullanimdan once gozle kontrol edin. Lastige civi tas cam gibi yabanci maddeler batmissa bunlari cikarin. Hasar goren lastiginizi vakit gecirmeden tamir ettirin. Hasar gormus veya herhangi bir nedenle hava basinci cok azalmis lastikle yola devam etmeyin.

11. Tum supaplar iyi durumda temiz ve kapakli olmalidir. Supap kapaklari lastigin icine toz ve benzeri maddelerin girmesini onler.

12. Ic lastiksiz (tubeless) lastigi mutlaka tubeless janta takin. Ic lastikli (tubetype) lastigiyse kesinlikle ic lastiksiz kullanmayin.

13. Bijon somunlarinin sikiligini duzenli olarak kontrol edin. Bijon somunlarinin gevsek olmasi durumunda surus emniyetinin azalmasinin yanisira lastikte duzensiz asinma meydana gelecektir.

14. Lastigin uzerinde belirtilen hiz ve yuk limitlerini hicbir sekilde gecmeyin. Aksi takdirde cok tehlikeli sonuclar dogurabilecek lastik arizalari sozkonusu olabilir.

15. Otomobilin dort tekerlegine ayni ebat yapi ve desende lastik takin. Farkli lastik kullanimi ozellikle de farkli ebat ve yapida lastik kullanimi arac ve lastik performansini cok olumsuz etkileyecektir.

16. Her dis lastik degisiminde jant supapini veya ic lastigi degistirin.

17. Lastik sisirme basinclarini iki haftada bir kontrol edin basinc dusmusse uygun seviyeye getirin. Isinan lastigin hava basinci yukselebileceginden lastiklerin hava basincini lastik sogukken olcmeye ve ayarlamaya dikkat edin. Isinma sonucu yukselen hava basincini azaltmak icin lastigin havasini bosaltma yoluna kesinlikle gidilmemelidir.

18. Karli ve buzlu havalarda daha iyi cekis saglayacagi dusuncesiyle lastik havasini kesinlikle azaltmayin. Tersine bu gibi durumlarda hava basincini yaklasik 3 PSI artirmak zemindeki karli buzlu tabakayi yarmaya yardimci olup cekisi artiracaktir.

19. Lastiklerin her 10 bin kilometrede bir rotasyonunu tamamlayin. Radyal lastiklerde donus yonunu degistirmeden ondeki lastikleri arkaya arkadakileri one takin.

20. Iki haftayi asan park etmelerde lastik havasini 7.5 PSI artirin ve otomobili takoza alin.

0 yorum: