13 Nisan 2007 Cuma

Modifiye Hakkinda Temel Bilgiler

>Dereceli Eksantrik Mili Nedir?


Dereceli Eksantrik Milleri standart eksantrik millerinden farkli olarak performansa yonelik duzenlenmis yapilari ve ayarlanmis dereceleri sayesinde gerek cadde otomobillerinde gerekse yaris otomobillerinde yuksek guc ve tork saglayan performans parcalaridir...




Dereceli Eksantrik Mili Nasil Calisir?
Dereceli Eksantrik'ten guc cikmasini saglayan temel unsur subaplarin acilip kapanma ve acik kalma zamanlarinin degismesidir. Bu konuda Teknik Bilgi olarak bilinmesi gereken birkac kavram vardir:

LIFT: Lift, eksantrik milinin subaplari ne kadar bastirdigini gosteren degerdir.
DURATION: Subapin yatagindan ciktigi zamanki derece olcumudur.
OVERLAP: Giris ve cikis subaplarinin ayni anda acik oldugu surenin derecesidir. Giris eksantrik milinin acilis numarasi cikis eksantrik milinin kapanis numarasina eklenerek hesaplanir.
POWER BAND: Eksantrigin gucunu verimli bir sekilde verebildigi devir araligidir.


Standart ve Performans Eksantriklerinin calismasini gosteren bir animasyon

Dereceli Eksantrik Mili Ne Kadar Guc Verir?
Cadde otomobilleri icin uretilmis eksantrikler derecelerine ve kullanicinin secimine gore 10bg ile 25 bg arasinda guc uretebilecek kapasitedelerdir, yaris otomobilleri icin uretilmis eksantrikler ise cok daha yuksek olarak 80-100bg'lere kadar gucler uretebilmektedirler.
Daha ayrintili ve ozel bilgi almak icin Eksantrik Mili Ureticilerimizden ilgilendiginiz markayi secerek devam edebilirsiniz...

Eksantriklerin hangi ozellikleri neleri etkiler?
Eksantrikleri tanimlarken ureticilerin kullandiklari bir cok ozellik vardir. Bunlardan en yaygin olarak kullanilanlarin aracin motor gucunu nasil etkiledigini bilmek, eksantrik mili seciminizde size yardimci olabilir.

Duration: Emme ve Egzoz icin ayri ayri belirtilir. Subapin, 360 derecelik dongu icerisinde kac derecelik surede acik kaldigini gosterir. Cadde tipi eksantriklerde bu deger 250-270 dereceler arasinda oynayabilir, yaris tipi eksantriklerde ise 300 derecelere kadar cikabilir. Bu deger arttikca motorun maksimum gucu artar, ancak bu deger artisinin, motor uzerinde gerektirdigi farkli tadilatlar da oldugu icin cadde tipi dereceli eksantriklerde genelde goreceli olarak dusuk degerler tercih edilir.

Overlap: Emme subapinin acilmasindan, egzoz subapinin kapanmasina kadar gecen, iki subapin birlikte acik kaldigi suredir. Bu surenin artisi, egzoz gazinin daha cabuk tahliyesini, akabinde emme manifoldundan gelen temiz hava ve benzin karisiminin daha cabuk bir sekilde silindirlere cekilmesini saglar. Araclarin, fabrika cikisi eksantriklerinde bu deger oldukca dusuktur. Bu sayede dusuk devirde uygun guc ve tork yakalanir. Ancak dereceli eksantriklerde, eksantrigin derecesinin artisina gore Overlap degerinin de artmasiyla yuksek devirdeki gucte cok etkili artislar gorunur. Bu yuksek guc artisiyla birlikte rolantide de kucuk duzensizlikler gorulebilir. Tabii ki bu duzensizlikler daha cok, yuksek dereceli yaris eksantriklerinde belirgindir. Cadde tipi dereceli eksantriklerde konfordan odun verilmeyerek, bu deger, fazla olmayan bir miktarda arttirilarak uygun guc ve tork artisi saglanir.

Lift: Eksantrik kataloglarinda genelde Full Lift olarak gecer, subabin yatagindan maksimum ne kadar uzaga acildiginin milimetre olarak degeridir. Full Lift'in artisi tum devir bandi uzerinde bir miktar guc ve tork artisi saglar. Full Lift'ten ayri olarak, Lift konusunda esas onemli olan nokta, bir subapin yatagindan hangi hizla ciktigi ve ne kadar sure Full Lift pozisyonunda kaldigidir. Full Lift degerleri ayni olan iki eksantrik kiyaslandiginda, daha kisa surede Full Lift pozisyonuna gelen ve o pozisyona yakin pozisyonlarda daha uzun sure kalabilen subap zamanlamasini saglayan eksantriklerde guc artisi goreceli olarak daha da yuksektir.

Timing: 22-62, 62-22 seklinde bir ornek ele alindiginda;
Ilk 22, emme subapinin ust olu noktadan kac derece once acildigini,
Ilk 62, emme subapinin alt olu noktadan kac derece sonra kapandigini,
Ikinci 62, egzoz subapinin alt olu noktadan kac derece once acildigini,
Ikinci 22, egzoz subapinin ust olu noktadan kac derece sonra kapandigini belirtir.
Duration ve Overlap bu degerler sayesinde hesaplanir.

Dikkat edilmesi gereken noktalar: Baslangic seviyesindeki cadde tipi dereceli eksantrikler standart motorlarda baska hic bir tadilat gerektirmeden, tamamen sorunsuz bir sekilde kullanilabilmesine karsin, ozellikle iddiali kalkis yarislari icin hazirlanan otomobillerde kullanilan yuksek dereceli cadde eksantriklerinde dikkat edilmesi gereken bazi noktalar vardir.
Yuksek dereceli eksantrikli motorlarin daha yuksek devirleri cevirebilmesiyle birlikte, eksantrigin yapisi geregi artan Duration ve Full Lift degerlerinin sonucunda, subapla pistonun birbirlerine en yakin olduklari mesafe standart ve dusuk dereceli eksantriklere gore bir hayli azalir. Yuksek dereceli eksantriklerde, eksik ve hatali uygulama sonucu, subapla pistonun temas etmesiyle subaplar yamulabilir. Bu olay ozellikle yuksek devirlerde ve erken vites dusurme sonucu yigilma denen olayla meydana gelebilir.
Bu tehlikeyi onlemek icin eksantrik mili ureticilerinin sundugu ozel subap yaylari mevcuttur. Bu yaylar gerek daha hafif, gerekse direnc olarak daha kuvvetli olduklari icin subaplarin yuvalarina gereken zamanda oturmalarini saglayarak olasi sorunlari ortadan tamamen kaldirirlar. Yuksek dereceli eksantrik uygulamalarinda subap yayi degisimi, onemle uzerinde durulmasi gereken bir noktadir.


0 yorum: